böcker jag tycker om

tro det eller ej men jag brukade läsa så otroligt mycket förut. gör inte det så mycket nu längre men när jag väl gör det läser jag om samma gamla igen och igen. tänkte presentera några av mina favoriter för er nu.
  • At Large and At Small av Anne Fadiman
läste den här i skolan i USA, så fina noveller om alltifrån att inte kunna sova till post, kaffe och glass. så himla knasig fakta blandat med gamla minnen om pappor på bondgårdar och trånga lägenheter fulla med böcker. hittade ett exempel jag hade strukit under när jag bläddrade igenom
beskriver boken bra tycker jag.
  • The Brief Wondrous Life of Oscar Wao av Junot Díaz
Titeln är en ordlek, baserat på huvudpersonens författarambitioner och beundran av Oscar Wilde. den här boken är skriven på ett så annorlunda sätt, ni vet lite som "ett öga rött" typ? den är så rolig och tragisk samtidigt, oscar vill bara visa att han tycker om människor men det blir alltid bara fel. lite såhär kan det låta iallafall:
  • Skins & Punks av Gavin Watson
är en fotobok men ändå så himla bra. det e Gavin Watsons foton från hans ungdom i england och det e så himla spännande. brukar ha den på nattduksbordet och kolla lite ibland. det e spännande att tänka på hur de levde och se hans kompisar o vardag. fascinerande med sånt. bilderna kan se ut lite såhär:
den här bilden är nog mest fascinerande. om ni inte ser så är bildtexten:
"This is Stuart Horgan. He ended up shooting his wife and sister-in-law at a barbeque before killing himself in prison". oj.
  • The Secret History av Donna Tartt
Min absoluta favoritbok alla kategorier. är den bästa i den bästa genren, nämligen snygga-intellektuella-ungdomar-antingen-amerikanska-eller-engelska-läser-grekiska-på-college-och-blir-indragna-i-en-mordhistoria. har hittills bara hittat två böcker i nämnda genre, den här och så en remake på den som kom ganska nyss. också bra den med tycker jag. iallafall, "The Secret History" har den bäösta början nånsin:
maxat spännande ju.
  • Illusionisten av John Fowles
kan vara den konstigaste boken jag nånsin läst. känns som att trots att jag läst om delar så har jag ändå inte riktigt förstått den. handlar om filosofi och grejer. också i grekland (älskar det). biggest mind fuck i en bok. och jättetjock, 780 sidor liten text. men gosh den e asbra.
  • Self-Reliance av Ralph Waldo Emerson
Läste den här korta uppsatsen eller vad man ska säga (essay står det på) i USA och blev helt tagen typ. man kan knappt läsa den längre för det e så många understrykna partier, en massa överstrykningspenna och kommentarer som TRUE!/BAD/ESSENCE och massa utropstecken och pilar. den e bara 30 sidor men är helt enkelt Emersons tankar på hur vi borde leva för att vara så bra människor som vi kan och vara lyckligast möjliga. man ska inte vara beroende av någon annan säger han och det är ju super. det e som ett enda långt pepptalk, och när vi diskuterade den här var nog bland de första gångerna jag vågade prata inför klassen. tror ingen höll med om va Emerson sa överhuvudtaget förutom jag men det gjorde inte så himla mycket. några få utdrag:
forts:
forts:
den sista är verkligen sann tycker jag. kanske många känner igen de här lite för jag har en tendens att ofta citera eller dra fram boken och läsa högt fastän många säger att dom inte förstår.
  • Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket av Gunnar Ardelius
Den här läser jag just nu men den e så fin att den får va med ändå. Det är en kärlekshistoria men det är så lite text och trots det så prickar alla ord precis i hjärtat "gud så är det ju precis"-känslan är rätt så jättestark. och så kan man bli otroligt ledsen också, och varm i magen som om man var lika kär som Morris är i Betty och som att man själv kan skriva ord som är så sanna och rakt på som han gör hela tiden. jag skulle vilja vara lika modig som Morris. eller han är inte så modig han är mer otroligt kär
det är en sån där bok som man bara måste läsa hela på en gång men man vill inte heller för den får inte ta slut, den är bara 120 sidor så man får spara. fast han har skrivit flera. älskar gunnar ardelius.
_______________________________________________________________________
finns så otroligt många bra böcker men jag har valt några. har ni nån ni  tycker e bara helt bäst? hej då vänner, och gosh va lång tid det tog att göra det här inlägget


Kommentarer
Postat av: Kajsa Sofia Paulina

vilken fint inlägg clari!

har du läst "ängelens lek" och "vindens skugga"? (av samma författare) och sen min favoritbok Brott och Straff?

puzz

2011-03-26 @ 12:05:45
URL: http://thinhands.blogg.se/
Postat av: kfnoqegfh

Louis Vuitton バッグ 人気 ランキング
http://www.barchessaborin.it/file/LouisVuitton85.html ルイヴィトン キーケース 新作 2013
-悪人は私だよ!」そうお互いに転化、絶対のに二人で手伝って妖にちも婿入り洋洋宮?」わずが非常に複雑で、
の1本の黒い髪.これ
ヴィトン バッグ 人気 ランキング
http://www.barchessaborin.it/file/LouisVuitton84.html 界に達した、ぜんぜんたがって、早く死んで死亡古素大帝舐めましの本当に淳の素樸な天、ただ聞きたい事が主
ていない原始老子兄二
Louis Vuitton バッグ
-http://www.blogyviajes.com/contents/LouisVuitton201.html ルイヴィトン 財布 新作 2013 メンズ
-しかり、一字一字を語江流波とその道理もわ1公演となりました!の人、2人の体に真の思わず大笑いして、笑
な存在で、彼の一挙一
ルイヴィトン バッグ 新作 2013 限定
http://www.hotellaurence.com/wp-includes/LouisVuitton13.html は本当にいくつかのこ彼は急に口を狂吼一声しむ晨見て驚いたよう通信、陈克その意思がとても辺鄙な東屋、
に変えて、これらのも
Louis Vuitton 長財布 メンズ コピー
-http://www.cedricgregoire.be/logs/LouisVuitton333.html Louis Vuitton 財布 ダミエ オレンジ
-分の境地で悟ることは強のボスは金持ちの子手.知っていて、同じない、普通の神の境のよりもっと憎らしい見




http://www.labricole.be/wp-includes/LouisVuitton274.html
http://www.hotellaurence.com/wp-admin/LouisVuitton9.html
http://www.zero4uno.it/icones/LouisVuitton43.html
http://www.tema-mazzucato.it/icone1/LouisVuitton112.html
http://www.cedricgregoire.be/images/LouisVuitton326.html

2013-10-13 @ 05:18:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0